mandag den 1. april 2013

Jeg er skolelærer

Måske du allerede har fået nok af blogindlæg, artikler eller tv debatter om den forestående lockout ?!
Måske du ikke orker at sætte dig ind i hvad det handler om eller måske ærlig talt har svært ved at forstå det? (i det tilfælde forstår jeg dig godt)...
Måske du er berørt af lockouten på den ene eller anden måde?

Herhjemme er vi alle 4 berørte.
Jeg er skolelærer og kan ikke komme på arbejde i morgen!
Mine 2 børn kan ikke komme i skole!
Min kæreste må have børnene med på arbejde!

Helt ærligt så er det en meget fremmed og kedelig situation jeg sidder i lige nu. Jeg vælger lige nu, i dag, i dette øjeblik at tage udgangspunkt i min helt egen situation. Den ligner mange andres, men lige nu taler jeg kun for mig selv!

Jeg er lærer af lyst, har faktisk altid gerne villet være lærer. Blev det dog i en sen alder, efter endt uddannelse, faktisk 2,  den ene i udlandet og den anden herhjemme.
-en erfaring der hjælper mig i mit daglige virke som skolelærer!
Tiden blev den rette til at realisere drømmen, muligheden meldte sig og det hele gav mening.
I 2007 blev jeg færdiguddannet og var så heldig straks at få et arbejde. Nu er jeg lærer på 6.år, og der er mange gode år i mig endnu!
For mig er det en gave og et privilegium, at undervise, at være sammen med børn mens de udvikler sig både fagligt og socialt. At opleve børnenes glæde og sejre ved at knække læsekoden, få styr på tabeller, vokse, modne sig, skabe relationer, løse konflikter, bøje navneord, skrive egne historier.... ALT dette, og mere til, er med til at gøre, at jeg synes jeg har verdens bedste arbejde, som jeg ikke ønsker at bytte for meget andet i verden!

Jeg vil helst se på mit arbejde som noget positivt. For med ethvert arbejde følger mindre sjove opgaver, men dem tager jeg med, de er en del af pakken.

Når jeg skriver i dag er det for at dele mine tanker. Både som forældre til 2 skolebørn og lærer er jeg helt ærligt bekymret. Jeg er bekymret for hvad alt det her ballade vil udvikle sig til. Jeg håber så inderligt at der bliver lyttet til os der har fingrene nede i kagedejen. Vi er da om nogen de bedste til at give et billede af hvad vi står med. Hvilke udfordringer og muligheder der følger med vores arbejde.
Der er så mange meninger om skolelærerne. Fordomme og forkerte indtryk er der desværre også.
Min dør står åben, skulle nogen have interesse i at se hvad vi egentlig laver, jamen så sig til klasseværelset kan godt rumme en ekstra voksen!

Nej det er ikke pga. de mange ferier, de tidlige arbejdsdage, friheden til at forberede sig når og hvor det passer mig der er den primære grund til at jeg er lærer. Jeg benægter ikke at det er med til at gøre det så attraktivt som jeg synes det er. Men det er noget helt andet der driver værket, nemlig oprigtig lyst og interesse! For man skal virkelig ville det. At undervise en 1.klasse der skal knække læsekoden er ikke højrehåndsarbejde. Det kræver tålmodighed, omsorg, overbærenhed, empati og professionalisme.
-og så meget ferie har vi altså heller ikke, men jeg skal ikke trætte jer med tal, for det er slet ikke hensigten med dette indlæg.

I dag er det sidste dag i skolernes påskeferie. Da jeg tidligere i ferien, udgav en ugeplan for den kommende uge var det med usikkerheden om den kan følges med mig ved roret. Desværre er det ikke tilfældet!
Normalt vil jeg på denne tid have planen fremme, bladre i lærervejledningen, pakke en taske, glæde mig til at se mine elever igen og gøre klar til opstart efter ferie. Men i dag er det meget anderledes.
Jeg gør mig klar til en hverdag der byder på faglige møder, og usikkerhed om hvornår jeg kan få lov at passe  mit arbejde, og mine børn kan komme i skole. Hvordan bliver hverdagen lige i den nære fremtid for vores lille familie? Det er umuligt at planlægge særlig meget, da der pt. er så mange ubekendte!
Helt ærligt så KAN JEG IKKE LIDE NÅR DET ER SÅDAN!

Du der læser dette indlæg skal være så hjertelig velkommen til at dele det hvor du vil, hvis du mener der kunne være andre som har interesse i at læse det. Eller hvis du synes det har en relevans!
Det vil glæde mig meget!
Jeg håber det afføder tanker hos læseren og at der kommer kommentarer nedenfor!

Mest af alt håber jeg at der kan findes en fair og holdbar løsning.
Og at alle parter bliver lyttet til.

Hilsen Gaia



1 kommentar:

  1. Ja, du er så stadig lockoutet, sammen med en masse andre og jeg forstår det simpelthen ikke.
    Det hele virker mærkeligt på mig, at I skal "straffes" på denne måde - for sådan virker det; og det er vel en form for straf også, at I ikke får løn i disse uger.
    Jeg håber snart der kommer en god løsning, så I kan komme tilbage og gøre det, I er rigtig gode til; at undervise børn og unge og hjælpe dem, som lige I er de bedste til :)

    SvarSlet